Boungler Alienator - Serwis Informacyjny Boungler YouTube


Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 4 Głosów - 4 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rower elektryczny
Autor Wiadomość
tisher Offline
Czyta i pisze
***

Liczba postów: 156
Dołączył: 2011 Sep
Reputacja: 71
Post: #1
Rower elektryczny
W kilku słowach opiszę tutaj budowę e-bike'a. Nie jest to jedyny sposób i nie jedyny możliwy zestaw komponentów - ale działa bardzo dobrze i jest bardzo wygodny w obsłudze.
Nie jest to popularny środek transportu, ale stanowi idealną alternatywę dla dojazdu do pracy czy wszelakich niezbyt odległych podróży na miasto itp.
Konstrukcja takiego pojazdu jest prosta jak budowa cepa, więc polecam bo to nie dość, że radocha z jeżdżenia niesamowita to jeszcze oszczędność, bo przejechanie 100km kosztuje nas maksymalnie 2zł... (3Kwh)

[Obrazek: img5690p.jpg]

[Obrazek: img5695g.jpg]

Za bazę posłużył mi 3 letni rower na ramie kross A2 kupiony niegdyś za 900zł.

Dodatkowo potrzebujemy:
manetka "kciukowa" z hallem - 43pln (allegro)
silnik 9c800r Nine Continent - 584pln (allegro)
szprychy - 25pln (allegro)
obręcz - 25pln (allegro)
sterownik 1500W 60V 50A - ~200zł (link)
baterie - 8x 14.4V/5Ah (w sumie 60V 10Ah) - ~550zł (link)
przykładowa ładowarka - ~65zł (link)
wolnobieg 7 rzędowy nakręcany, bezpieczniki, przewody, sakwa - 100zł

Sam montaż jest prosty, sterownik posiada tryb "nauki" więc byle jakie podłączenie silnika zostanie rozpoznane i poustawiane odpowiednio.

Osiągi:
Prędkość maksymalna - 65km/h (płaska droga)
Prędkość maksymalna pod bardzo stromy podjazd - powyżej 50km/h
Zasięg przy prędkości maksymalnej - 20km
Prędkość optymalna z najmniejszym zużyciem energii: 25km/h
Zasięg przy spokojnej jeździe ze wspomaganiem pedałowania - 40km
Czas ładowania akumulatorów - 4-8h (zależnie od modelu ładowarki).

Możemy też wybrać wersję 'lite' tylko z 4 akumulatorami, wtedy zasięg wynosi odpowiednio 10km i 25km.

Rower osiąga prędkość maksymalną 65km/h w ciągu 6 sek, przeciążenie dosłownie wyrywa kierownicę z rąk Angel
Nie ukrywam, poza spokojną jazdą do pracy czy załatwiając inne rzeczy na mieście - można zaszaleć startując spod świateł z przyśpieszeniem wzbudzającym najszczersze zaskoczenie wszystkich w około.

Jak widać rower wygląda całkowicie normalnie, wszystko schowane jest w sakwie. Absolutnie nic nie zdradza nietypowego środka napędowego.

Na uwagę zasługuje fakt, że po wyczerpaniu akumulatora w trasie - możemy kontynuować już tradycyjnie pedałując jak zwykłym rowerem.
A mając jeszcze energię możemy wspomagać sobie jazdę przydzielając 50% mocy z silnika i 50% z własnych nóg, lub pomagać sobie wspomaganiem pod podjazdy, co jest najlepszą formą korzystania z EV.

Co ciekawe - ten środek lokomocji banalnie prosto można podłączyć pod instalację fotowoltaiczną i doładować ze słońca. Dzięki temu, w razie potrzeby, mamy pełnoprawny środek transportu całkowicie autonomiczny i niezależny.

Polecam zgłębianie tej tematyki oraz przebudowę dla co bardziej DIY forumowiczów Smile
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2012-05-28 07:53 PM przez tisher.)
2012-05-28 05:34 PM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Boungler Offline
Super Moderator
******
Super Moderators

Liczba postów: 2,984
Dołączył: 2010 Oct
Reputacja: 238
Post: #2
RE: Rower elektryczny
Tisher rozwaliłeś mnie tym bajkiem. Widziałem quady napędzane elektrycznie ale do tej pory o rowerkach tylko słyszałem. Czy na tym rowerku podpinałeś jakiś większy aku? Może żelowy taki na 40Ah? Co prawda dojdzie trochę wagi ale jeżeli ktoś chudy i lekki to taki dodatek typu +10 do 20 kg może będzie do przyjęcia?

- ten silniczek 9c800r to o jakiej mocy mowa?
- jakie są opcje silniczków?
- czy faktycznie czujesz że potrzebny jest taki mocny sterownik?
- jak zabezpieczasz rowerek przed podpier....leniem?
ach z tym aku sorki - nie obczaiłem że tam 60V idzie.

Krzysiek | Lubelskie | Grafika | Informatyka | Mechanika | Elektronika | Film i Reportaż | CB
[Obrazek: moje_edc.gif][Obrazek: latarka.gif][Obrazek: radiokomunikacja.gif][Obrazek: narzedzia.gif][Obrazek: ogien.gif][Obrazek: telefon.gif]
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2012-05-28 06:29 PM przez Boungler.)
2012-05-28 06:21 PM
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
tisher Offline
Czyta i pisze
***

Liczba postów: 156
Dołączył: 2011 Sep
Reputacja: 71
Post: #3
RE: Rower elektryczny
Ja nie lubię kwasówek, są ciężkie, duże, kłopotliwe w użyciu i mało wytrzymałe. Zawsze używam aku Litowo-polimerowych. Co prawda wymagają specjalnego traktowania, ale są małe, lekkie, wytrzymałe i w ogóle lepsze Smile
W rowerze jest podłączone 60V 5Ah oraz z doskoku kolejne 60V 5Ah i nie potrzebuję nic więcej.
Nie używam rowerka do maratonów, raczej na co dzień do pracy, załatwień na mieście czy niedaleko poza nim.
Łatwo dokładać coraz to więcej aku robić coraz to cięższe i wytrzymalsze maszynki - ale po co Smile
Ustalić trzeba jakiś limit i tyle.

Ten silnik ma moc fabryczną:
zasilany z 36V - ~500W

Wszystko ponad to tzw przewoltowanie. Ale ten silnik jest znany ze swojej rewelacyjnej wytrzymałości, doskonałych parametrów i ogólnie jakości. Na 60V pobiera pewnie ze 1500W, tyle ile maksymalna wydajność sterownika.

Są silniki:
DD (direct drive) oraz z przekładnią (redukuje obroty 5:1 chyba).

Nie chodzi o moc sterownika. Cena 500W i 1500W są na tyle podobne, że szkoda nie kupić mocniejszego. A i tak używam go jadąc na 25% mocy więc użycie energii oscyluje w granicach 500W może. A reszta, no cóż fajnie jest mieć do dyspozycji dodatkową moc, którą możemy uwolnić w dowolnym momencie. Po mieście jadę 20km/h (500W), poza miastem na wylotówce do domu jade ponad 60km/h (1500W). Elastyczność i wygoda.

A jak ochronić rower przed kradzieżą? Sterownik ma odpowiednie zabezpieczenia, centralny zamek, blokady silnika, który unieruchomiony nie pozwala ruszyć roweru itp itd. Ale najlepsza jest klasyczna linka na klucz Wink W końcu z zewnątrz wygląda jak zwyczajny rower i 99% ludzi uważa, że jest normalny.

Ja się nie czuję na siłach ani kompetencjach opisywać silniki, wyższość takiego czy owakiego, jaki aku lepszy obiektywnie. Ile ludzi tyle opinii. Google jest, można zasięgnąć kompetentnych info.
Ja mogę co najwyżej o swoim własnym projekcie i wadach/zaletach komponentów jakie użyłem.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2012-05-28 09:16 PM przez tisher.)
2012-05-28 06:43 PM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Kozmikus Offline
Super Moderator
******
Super Moderators

Liczba postów: 937
Dołączył: 2011 Mar
Reputacja: 75
Post: #4
RE: Rower elektryczny
To pisz ! Wink Bo do pracy mam 25km codziennie w jedną stronę i już rozważałem przesiadkę na motocykl, a tu takie zaskoczenie.

Małopolska | Żywność | Rolnictwo | Narzędzia | Geologia | Energia alternatywna | Budownictwo
2012-05-28 07:13 PM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
tisher Offline
Czyta i pisze
***

Liczba postów: 156
Dołączył: 2011 Sep
Reputacja: 71
Post: #5
RE: Rower elektryczny
Subiektywnie:
Prócz "zawsze za małym zasięgiem" zaprezentowane elementy wydają się nie mieć wad.
Ładowanie aku jest łatwe i szybkie, same aku niewielkie i dość lekkie, silnik elastyczny, nic się nie grzeje, pracuje cicho itp itd.
Jedyny niuans upatruję w tym, że jak to silnik DD - ma pewien nieduży ale odczuwalny opór toczenia. Daje o sobie znać tylko podczas podjazdów na wzniesienia - no ale od czego targamy aku, prawda? Smile
Są silniki z przekładnią - taki silnik nie ma oporów przy toczeniu bez zasilania (ma wysprzęglenie), ale za to wyje jak odkurzacz wysokim tonem (moim zdaniem okropny i nieprzyjemny dźwięk), ma plastikowe przekładnie (które redukują obroty silnika na 5:1) i zazwyczaj są to chińskie silniki mniejszej mocy - to wszystko sprawia, że w ogóle nie brałem ich pod uwagę do budowy i nie żałuję tego.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2012-05-28 07:50 PM przez tisher.)
2012-05-28 07:48 PM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Ciek Offline
Dużo pisze
****

Liczba postów: 391
Dołączył: 2011 Oct
Reputacja: 46
Post: #6
RE: Rower elektryczny
Pomysł super, masz ode mnie minusa za to, że się przez ciebie nie wyspałem Smile

Skoro silnik daje jakiś opór przy toczeniu to zastanawia mnie czy napęd na przednie koło nie byłby lepszy. Wtedy taniutko by się dokupiło zwykłe koło i w 2 minuty można było zmienić rower w tradycyjny.

Jak długo już tym jeździsz? Ciekawi mnie jak długo taki sprzęt wytrzymuje (w szczególności aku) bo koszt jest znaczny. Liczę, że używanie roweru w mieście to w moim przypadku max 6 miesięcy w roku wiec musiałbym przejeździć cały sezon by wyjść na zero z inwestycją.

Aha, jeszcze jedno. W ustawie prawo o ruchu drogowym pojawiła się swego czasu definicja roweru:

rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni
osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany
naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu
nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż
250W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po
przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Formalnie zatem jeździsz motorowerem, i to tzw. "odblokowanym" ze względu na prędkość:

motorower – pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy
o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny
o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza
prędkość jazdy do 45 km/h;>

Z czym wiążą się niestety niesympatyczne konsekwencje, takie jak konieczność uzyskania świadectwa homologacji, dowodu rejestracyjnego i rejestracji, przeprowadzenie badań technicznych i w końcu wykupienie polisy OC...

"Odblokowanie" natomiast powoduje, że przestaje to być motorowerem, a staje się ... motocyklem, czyli dochodzi do tego jeszcze prawo jazdy kat A Big Grin

Niestety, żyjemy w kraju postępującej paranoi. W każdym razie w celu minimalizacji ryzyka oberwania mandatem przy miśkach nie jechałbym na twoim miejscu 60 km/h. Sensowne byłoby też zamówienie plakietki "250 W" i przyklejenie jej na silniku.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2012-05-29 08:50 AM przez Ciek.)
2012-05-29 07:41 AM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
tisher Offline
Czyta i pisze
***

Liczba postów: 156
Dołączył: 2011 Sep
Reputacja: 71
Post: #7
RE: Rower elektryczny
Używam kilka tygodni.
Mam duże doświadczenie z aku Litowymi i wiem, że wytrzymają bardzo długo bo warunki pracy mają daleko mniejsze od maksymalnych znamionowych.
A silnik - bezszczotkowy (BLDC - bo takie stosowane są w rowerach) - uważany jest za niezniszczalny i bezawaryjny.

Ten opór toczenia jest, ale to nic wielkiego, bez przesady. Wspomniałem o tym tak troszkę proforma. W zupełności można to podciągnąć pod nieduże zło konieczne.
Pamiętaj, że w przednim kole silnik to dodatkowe 5kg ciężaru i bezwładności na kierownicy. Moim zdaniem źle się jeździ, zaburza to równowagę roweru itp. Źle się wprowadza rower po schodach czy na krawężnik. Zwieszasz ryzyko urwania widelca. Moim zdaniem to zły wybór na rower, który rozwija prędkość większą niż 25km/h. Zamocuj sobie 2 butelki wody po 2,5-3L na wysokości ośki przedniego koła i sam zobacz. Nic fajnego Smile
2012-05-29 08:29 AM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
ChollaYi Offline
21st Century Schizoid Man
******
Super Moderators

Liczba postów: 1,013
Dołączył: 2011 Jan
Reputacja: 81
Post: #8
RE: Rower elektryczny
(2012-05-28 06:21 PM)Boungler napisał(a):  Tisher rozwaliłeś mnie tym bajkiem. Widziałem quady napędzane elektrycznie ale do tej pory o rowerkach tylko słyszałem.

Stają się coraz popularniejsze. W Go-sporcie widziałem taki ale koszmarnie drogi - prawie 4k pln.
Jest trochę na Allegro, nawet są kity do samodzielnego złożenia.
http://allegro.pl/listing.php/search?cha...lektryczny
Z pewnością taki złożony z samodzielnie dobranych części będzie miał lepsze parametry, bo sami wpływamy co ma być Smile

Michał | Warszawa || CB || Informatyka | Żeglarstwo | Fotografika | Mechanika sam. |
"Nie dowiesz się z gazety kto przeżyje swoją śmierć"
2012-05-29 08:45 AM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
tisher Offline
Czyta i pisze
***

Liczba postów: 156
Dołączył: 2011 Sep
Reputacja: 71
Post: #9
RE: Rower elektryczny
(2012-05-29 07:41 AM)Ciek napisał(a):  Niestety, żyjemy w kraju postępującej paranoi. W każdym razie w celu minimalizacji ryzyka oberwania mandatem przy miśkach nie jechałbym na twoim miejscu 60 km/h. Sensowne byłoby też zamówienie plakietki "250 W" i przyklejenie jej na silniku.

Nie przejmuję się tym, choć znam przepisy regulujące ruch takich pojazdów i znam też ryzyko związane z nie przestrzeganiem tychże. Każdy je może poznać, poczytać i zrezygnować z budowy jeśli uzna to za wskazane.
Sterownik posiada przełącznik, który możemy umieścić w dyskretnym miejscu, a który to przełącza tryb pracy między ograniczeniem do 25km/h a pracą bez ograniczenia. No ale to tylko niuans taki dla chętnych.

Poza tym bądźmy rozsądni. 90% czasu takimi pojazdami jeździ się powoli, 25km/h nie więcej bo to się zwyczajnie opłaca ekonomicznie. Wolniej jadąc dalej zajedziesz Smile
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2012-05-29 09:08 AM przez tisher.)
2012-05-29 09:00 AM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
WarBlok Offline
TabaccaTeam:)
Premium

Liczba postów: 1,550
Dołączył: 2011 Oct
Reputacja: 119
Post: #10
RE: Rower elektryczny
No Tisher to pojechałeś po bandzie, ile te cudo waży?
Można prosić fotkę zawartości sakwy?

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ! mo-lone lah-veh! μολὼν λαβέ!
DeGie
Dei solum ad genua procumbam

amor patriae nostra lex
[Obrazek: sygnatura_dar-2017.gif]
2012-05-29 09:21 AM
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post

« Starszy wątek | Nowszy wątek »
Odpowiedz 


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Rower - Mój podstawowy transport na PA/SHTF ExtremeTeam 47 27,835 2016-03-05 09:07 PM
Ostatni post: Boungler
  Fat Bike - rower post apo? WarBlok 13 9,272 2015-06-23 09:27 AM
Ostatni post: mar_kow
  Mały ciągnik elektryczny ogólnego zastosowania Boungler 13 6,647 2014-03-28 09:47 PM
Ostatni post: honda104
  Rower hybrydowy honda104 3 4,992 2012-12-20 02:54 PM
Ostatni post: honda104
  Rower Tsunami 28 20,078 2012-08-29 05:03 PM
Ostatni post: honda104

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Wróć do góryWróć do forów